
Visie op begeleiding
Visie op begeleiding
VOOP ondersteunt de scholen binnen onze koepel, enerzijds door de schoolgebonden begeleiding en/of maatwerk , anderzijds via navorming en een makelaarsrol voor specifieke expertise. Met respect voor hun autonomie en diversiteit biedt VOOP zowel centrale ondersteuning als maatwerkbegeleiding.
1. Navorming door VOOP
VOOP organiseert navormingen rond brede thema's die voor al onze scholen relevant zijn, met een specifieke focus op beleidsvernieuwingen. Deze navormingen richten zich op de gezamenlijke ontwikkeling van scholen en zorgen ervoor dat ze goed geïnformeerd zijn over nieuwe onderwijsinnovaties en overheidsmaatregelen.
Focus op beleidsinnovaties
De navormingen van VOOP helpen scholen bij het implementeren van beleidsinnovaties, zoals nieuwe minimumdoelen, evaluatiemethoden of beleidsvoorschriften. Door correcte en actuele informatie te bieden, ondersteunt VOOP scholen bij een vlotte en efficiënte toepassing van deze veranderingen.
Focus op evidence-informed werken
VOOP stimuleert scholen om zelf weloverwogen keuzes te maken over hoe ze hun praktijk zullen optimaliseren op basis van wetenschappelijke onderzoeksresultaten en inzichten. Ze richt zich o.a. op de website van Leerpunt waar informatie en inspiratie over evidence-informed praktijken te vinden is.
Intervisie en uitwisseling
Daarnaast zet VOOP sterk in op intervisie via lerende netwerken, waarbij scholen de kans krijgen om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Dit bevordert een cultuur van collegiaal leren en versterkt de gemeenschappelijke ontwikkeling.
2. Maatwerk: schoolgebonden begeleiding
Naast brede navormingen biedt VOOP ook schoolgebonden begeleiding op maat, afgestemd op de specifieke noden en vragen van elke school. Deze trajecten worden ontwikkeld in nauw overleg met de directie en/of beleidsmedewerkers en richten zich doorgaans op een specifieke groep personeelsleden binnen de school.
Bij de uitwerking van een begeleiding vertrekken we steeds vanuit het professionaliseringsplan en het prioriteitenplan van de school. VOOP ondersteunt scholen niet alleen bij de uitvoering van hun professionaliseringsplan, maar ook bij het opstellen en verfijnen ervan indien nodig.
3. De makelaarsrol van VOOP: bemiddelen voor specifieke expertise
Naast het aanbieden van brede navorming vervult VOOP een makelaarsrol voor scholen die specifieke expertise nodig hebben. Deze begeleiding biedt maatwerk en ondersteunt scholen bij de selectie, organisatie en opvolging van externe professionaliseringstrajecten.
Conclusie
Met een combinatie schoolgebonden begeleiding via een contactpersoon, de brede navorming gericht op beleidsinnovaties en intervisie en eigen expertise of een makelaarsrol voor specifieke vragen, ondersteunt VOOP scholen in hun professionaliseringstrajecten. Door een praktische en begeleidende aanpak versterken we de scholen in hun eigenheid en autonomie, en dragen we bij aan hun continue groei en ontwikkeling. Samen bouwen we aan sterk, vrij en innovatief onderwijs.